Βιολογία & Δημιουργία Στη Χώρα Του Βύρωνα Πολύδωρα

19 Σεπτεμβρίου 2012 | 19 σχόλια

Ένας αναγνώστης μου έστειλε την εξής εικόνα. Πρόκειται για το εξώφυλλο του βιβλίου βιολογίας της 1ης Λυκείου. Δεν ξέρω αν είναι το τρέχον βιβλίο, αλλά είναι ένα βιβλίο που σήμερα/κάποτε οι μαθητές της πρώτης λυκείου διαβάζουν/διάβαζαν για να μάθουν βιολογία. Κοίταξέ το προσεκτικά.

Η βιολογία, όπως ξέρεις, είναι μια πολύ σημαντική και πλούσια επιστήμη και, ως τέτοια, έχει ένα σωρό εικόνες που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει κανείς για να την περιγράψει, πολύ περισσότερες από τα μαθηματικά, ας πούμε, που πιθανότατα είναι μια ακόμα σημαντικότερη επιστήμη, αλλά δεν προσφέρεται για οπτικοακουστικό υπερθέαμα. Για να απεικονίσεις την έννοια "βιολογία" μπορείς να χρησιμοποιήσεις φωτογραφίες ερυθρών αιμοσφαιρίων, ας πούμε, όπως έκανε ο δημιουργός του αποπάνω εξωφύλλου στο κάτω μέρος του. Ή μπορείς να χρησιμοποιήσεις οποιαδήποτε εικόνα οποιουδήποτε ζωντανού οργανισμού που υπάρχει ή υπήρξε ποτέ στη Γη. Μέσα θα είσαι. Μα δες τι επέλεξε να δείξει για το πάνω μέρος του εξωφύλλου ο δημιουργός του. Θυμίζω ότι πρόκειται για βιβλίο βιολογίας, το οποίο έχει εξώφυλλο με πεπερασμένο μέγεθος, στο οποίο ο γραφίστας ή οποιοσδήποτε αποφάσισε το περιεχόμενό του μπορούσε να βάλει ό,τι θέλει, και στο μισό έβαλε αιμοσφαίρια, και στο άλλο μισό έβαλε αυτό:

Αυτή είναι η εντυπωσιακότερη ζωγραφιά στο ταβάνι του παρεκκλησίου της επίσημης κατοικίας του Πάπα, στο Βατικανό. Τη ζωγράφισε ο Μικελάντζελο το 1511 πάνω-κάτω, και δείχνει το θεό να δίνει την πνοή της δημιουργίας στον Αδάμ, απλώνοντας το δάχτυλο. Είναι μια πολύ διάσημη αναπαράσταση. Τη λένε "Η Δημιουργία του Αδάμ".

Η βιολογία, ως γνωστόν, είναι η επιστήμη που μελετά τη ζωή. Κάθε ζωή. Το πώς δημιουργείται, πώς λειτουργεί, πώς εξελίσσεται και γιατί. Και σήμερα, μετά από πολλά πολλά χρόνια μελέτης και πολλούς αγώνες (και πόλεμο) η επιστήμη αυτή έχει καταλήξει σε κάποιες πολύ στέρεες και αξιόπιστες θεωρίες για το πώς δημιουργήθηκαν δίποδα ικανά να ζωγραφίζουν τόσο ωραία πράγματα στο ταβάνι. Καμία από αυτές δεν περιέχει προϋπάρχοντες συνοφρυομένους παππούδες που αιωρούνται σε σύννεφα από γυμνά χερουβείμ και τρομαγμένες γυναίκες.

Πιστεύω λοιπόν πως το να βάζεις στο εξώφυλλο ενός βιβλίου Βιολογίας εν έτει 2012 τη διασημότερη απεικόνιση της παραμυθένιας δημιουργίας του ανθρώπου από το θεό αποτελεί:

1. Το χειρότερο τρολάρισμα στην ιστορία των σχολικών εντύπων, ή και των εντύπων εν γένει.

ή

2. Μια ευθεία και βάναυση προσβολή στους καθηγητές, τους μαθητές και όλους τους επιστήμονες της βιολογίας που έχουν υπάρξει και δουλέψει από το 1511 (πάνω-κάτω) και ύστερα.

Βεβαίως, στο Δυτικό Ιράν του Βύρωνα Πολύδωρα τέτοια φαινόμενα περνούν απαρατήρητα, είναι ρουτίνα, αναπόφευκτα, φυσιολογικά.

Μόνο κάτι περίεργοι σαν εμένα τα βλέπουν και τραβάνε τα μαλλιά τους, και θέλουν να σκίσουν τα πτυχία τους, και θα τα έσκιζαν, αν θυμούνταν πού τα έχουν καταχωνιασμένα.

Διάβασε ακόμα: Το θρησκευτικό πρόβλημα της Ελλάδας